Ifølge Nils Hansen, Team Leader i Innovation & Collection Strategy hos Lowell, så er essensen ved digitalisering netop at gøre hverdagen lettere og blive mere tilgængelig for de danske forbrugere.
- Mange bruger efterhånden deres smartphone til de fleste ting i hverdagen. Derfor er det også logisk, at man som virksomhed skal kunne tilbyde digitale løsninger, som passer ind i forbrugernes hverdagsmønstre.
Det er kun logisk at man som virksomhed tilbyder digitale løsninger som passer ind i forbrugerens hverdagsmønstre.
En rapport fra 2022 lavet af Nets viser, at antallet af kortbetalinger hos de danske forbrugere er faldet væsentligt, hvilket kan tilskyndes den øgede brug af mobiltelefoner og dermed mobilbetalinger (Nets Nordic Payment Report, 2022).
Interessen for mobilbetalinger betyder, at mange Credit Management selskaber også er hoppet med på vognen og har udviklet deres egne digitale løsninger. Løsningerne betyder, at forbrugerne får lettere ved at betale deres regninger eller deres misligholdte gæld, men de øger også cash flowet for de virksomheder, som har lånt penge ud eller udbudt en service eller et produkt.
Vi hører ofte fra forbrugerne, og kan også se, at platforme som MitLowell og straksbetalinger, gør det meget lettere for forbrugere at betale deres gæld.
Danske forbrugere er vilde med digitale løsninger
De danske forbrugere er helt generelt store tilhængere af mobile- og kontaktløse betalingsmetoder. Ifølge Nets’ Nordic Payment Report fra 2022 er Danmark nordiske mestre, og sandsynligvis verdensmestre, når det kommer til kontaktløse betalinger.
Lowells digitale platform MitLowell, som blev implementeret tilbage i 2019, giver forbrugere med misligholdt gæld mulighed for at tilgå deres sager og afbetale på gælden direkte fra mobiltelefonen. Udover at denne løsning er tidsbesparende, så hjælper den også flere forbrugere med at gøre gældsafvikling nemmere og mere overskueligt, da de ikke behøver at være i kontakt med en sagsbehandler.
Sidste år gjorde Lowell det endvidere muligt at lave straksbetalinger, som betyder, at forbrugere modtager en anmodning om betaling på MobilePay, når de er i direkte dialog med en sagsbehandler.
Da vi lancerede vores mobile betalingstjeneste sidste år, inddrev vi for et to-cifret millionbeløb, dette beløb forventer vi at fordoble i år.
Danske forbrugere er ’quick adaptors’
Tilbage i slutningen af 2020 blev det muligt at tilgå MitLowell fra ens Smartphone, og forbrugerne tog den mobile løsning til sig fra starten.
- Vi hører ofte fra forbrugerne, og kan også se, at platforme som MitLowell og straksbetalinger, i samarbejde med MobilePeople, gør det meget lettere for forbrugere at betale deres gæld. Og spørger man forbrugerne selv, så er de meget tilfredse med de digitale løsninger, som Lowell udbyder, siger Nils Hansen
De første par måneder var det 58% af brugerne, som aktivt brugte platformen gennem deres mobiltelefon. Sidenhen er antallet steget, og i juni 2023 tilgik 81% af MitLowells brugere platformen fra deres mobiltelefon.
”Det var let at lave en straksbetaling af min gæld med MobilePay. Det hjælper virkelig meget”
(anonym forbruger)
Straksbetalinger giver øget cash flow
Udover den digitale platform MitLowell, implementerede Lowell sidste år en ny digital løsning i samarbejde med It-udbyderen MobilePeople som muliggjorde straksbetalinger via MobilePay for forbrugere.
Vi har oplevet en nærmest eksplosiv stigning i brugen af digitale betalinger hos finans- og inkassovirksomheder, fordi man erfarer, at det er den mest effektive og billigste kontaktpris.
Siden implementeringen har det tydeligt vist sig at være den løsning, som forbrugerne i størst grad har taget til sig. Fra første halvdel af 2022 til anden halvdel steg antallet af straksbetalinger med 57%. Heri lå en gennemsnitlig straksbetaling på ca. 2600 kr. I første halvdel af 2023 er antallet af straksbetalinger steget med yderligere 23%.
- Da vi lancerede vores mobile betalingstjeneste sidste år, inddrev vi for et to-cifret millionbeløb, dette beløb forventer vi at fordoble i år, siger Nils Hansen
De mobile betalinger gør det ikke kun lettere for forbrugere at betale af på deres gæld, de øger samtidig også cash flowet hos kreditorerne.
- Vi har oplevet en nærmest eksplosiv stigning i brugen af digitale betalinger hos finans- og inkassovirksomheder, fordi man erfarer, at det er den mest effektive og billigste kontaktpris. Det er også den nemmeste måde komme i kontakt med kunden – fremfor at skulle sende breve eller ringe. forklarer Anders Halfter, Sales & Business Development Manager hos MobilePeople.
En fremtid med mere digitalisering
Selvom digitaliseringen synes mættet af nye apps og platforme, så fortsætter udviklingen. I en tid, hvor vores hverdag i stigende grad er præget af digitalisering og mobilbrug, har skiftet til at bruge mobiltelefoner til at håndtere gæld og betalinger vist sig at være en succesfuld og ønskelig udvikling.
Mobilafhængighed har åbnet døren til en fremtid, hvor økonomistyring er så enkelt som at trykke på en knap. Digitaliseringen stopper ikke her. Fremtiden vil sandsynligvis byde på endnu mere avancerede og bekvemme betalingsmuligheder, og for virksomheder, der ønsker at forblive relevante, er det afgørende at være fleksible og tilpasningsdygtige.
- Vi er i øjeblikket i gang med at lave flere digitale links, som vil gøre det endnu lettere for forbrugerne at betale, når vi er i kontakt med dem. Det indebærer bl.a. at kigge på andre platforme end kun Smartphones, slutter Nils Hansen